10 Aralık 2014 Çarşamba 02:00:00
1 – Beş vakit namaz ile Cuma namazı için ezan ve kamet getirilmesi. Cemaatle kılınacak kaza namazları için de, ezan ve kamet okunması sünnettir. Kendi evlerinde tek başına namaz kılan erkekler için, ezan ve kamet müstehabdır. Kadınların ise, ezan ve kamet getirmeleri gerekmez. Cuma namazını her hangi bir özürden dolayı kılamayanlar öğle namazını kılarken ezan okumaz ve kamet getirmezler.
Çocukların Ezan Okuması ve Kâmet Getirmesi Uygunmudur?
Müezzinlik yapacak kişilerin en az temyiz (iyiyi kötüden, hayrı şerden ayırma) çağına varmış olmaları gerekir. Bu durumdaki çocuğa mümeyyiz denir. (Kasânî, Bedaiu’s-Sanâî, 1, 372) Mümeyyiz çocukların okudukları ezan, getirdikleri kamet geçerlidir. Bu itibarla buluğ çağına yaklaşmış erkek çocukların müezzinlik yapmaları caizdir. (el-Ceziri, Kitabu’l-Fıkh Ale’l-Mezahibi’l-Erba, 1;181) Henüz buluğa ermemiş fakat iyiyi kötüden ayıracak durumda (mümeyyiz) olan çocuklara teşvik olması açısından müezzinlik yapmayı öğretmek ve yaptırmak gerekir.
2 – İftitah tekbîrini alırken elleri yukarıya kaldırmak.
Erkekler, ellerini, başparmakları kulak yumuşaklarına değecek kadar, kadınlarsa ellerini parmak uçları omuzlarına kavuşacak şekilde göğüslerinin hizasına kadar kaldırıp o vaziyette Allâhü Ekber derler. Bu esnada parmakların normal şekilde açık bulunması ve avuç içlerinin de Kâ’be’ye dönük bulunması gerekir.
* Ellerin kaldırılması hususunda, bâzı âlimler, tevhide işarettir demiştir. Bâzıları, dünya işlerini arkaya atıp bütün varlığıyla kıbleye ve namaza yönelmek içindir demiştir.
İbn-i Ömer (ra)’den rivayet edilir ki: “Namaza başlarken el kaldırmak, namazın zinetidir (süsüdür). Her kaldırışta 10 sevap vardır. Her parmağa bir sevab düşer.”
3 – İftitah tekbirini alır almaz el bağlamak.
Erkekler göbek altına, kadınlarsa göğüs üstüne el bağlarlar.
Erkekler sağ elin başparmağı ile serçe parmağını halka şeklinde bulundurarak, bununla sol bileklerini üstten tutup diğer üç parmaklarını sol kol üzerine uzatırlar. Kadınlar ise, halka yapmaz, sağ ellerini tam sol elleri üzerine korlar.
4 – Eller bağlandıktan sonra birinci rekâtta Sübhâneke’yi okumak, sonra da Fâtiha’ya başlamadan evvel Eûzü-Besmele çekmek. Diğer rekâtların başında da besmele çekmek sünnettir.
Namazlarda sübhâneke duasının “Vecelle senâük” kısmı niçin okunmaz?
Namazda okunan “Sübhaneke” duası ile ilgili sahih hadislerde “vecelle senâük” kısmı yer almamaktadır. (Ebu Davut, “Salât”,122) Bundan dolayı namazlarda bu cümle okunmaz. Cenâze namazı ölüye dua olduğu için, başka duaları yapmakta mümkündür. Bunun için Sübhanekeye “Allah’ım senin şânın yücedir” anlamına gelen “vecelle senâük” ifadesi de eklenebilir. (Tahtavi, Hâşiye, 1, 385; Mehmet Zihni “Nimet-i İslâm”, 427)
1 – Beş vakit namaz ile Cuma namazı için ezan ve kamet getirilmesi. Cemaatle kılınacak kaza namazları için de, ezan ve kamet okunması sünnettir. Kendi evlerinde tek başına namaz kılan erkekler için, ezan ve kamet müstehabdır. Kadınların ise, ezan ve kamet getirmeleri gerekmez. Cuma namazını her hangi bir özürden dolayı kılamayanlar öğle namazını kılarken ezan okumaz ve kamet getirmezler.
Çocukların Ezan Okuması ve Kâmet Getirmesi Uygunmudur?
Müezzinlik yapacak kişilerin en az temyiz (iyiyi kötüden, hayrı şerden ayırma) çağına varmış olmaları gerekir. Bu durumdaki çocuğa mümeyyiz denir. (Kasânî, Bedaiu’s-Sanâî, 1, 372) Mümeyyiz çocukların okudukları ezan, getirdikleri kamet geçerlidir. Bu itibarla buluğ çağına yaklaşmış erkek çocukların müezzinlik yapmaları caizdir. (el-Ceziri, Kitabu’l-Fıkh Ale’l-Mezahibi’l-Erba, 1;181) Henüz buluğa ermemiş fakat iyiyi kötüden ayıracak durumda (mümeyyiz) olan çocuklara teşvik olması açısından müezzinlik yapmayı öğretmek ve yaptırmak gerekir.
2 – İftitah tekbîrini alırken elleri yukarıya kaldırmak.
Erkekler, ellerini, başparmakları kulak yumuşaklarına değecek kadar, kadınlarsa ellerini parmak uçları omuzlarına kavuşacak şekilde göğüslerinin hizasına kadar kaldırıp o vaziyette Allâhü Ekber derler. Bu esnada parmakların normal şekilde açık bulunması ve avuç içlerinin de Kâ’be’ye dönük bulunması gerekir.
* Ellerin kaldırılması hususunda, bâzı âlimler, tevhide işarettir demiştir. Bâzıları, dünya işlerini arkaya atıp bütün varlığıyla kıbleye ve namaza yönelmek içindir demiştir.
İbn-i Ömer (ra)’den rivayet edilir ki: “Namaza başlarken el kaldırmak, namazın zinetidir (süsüdür). Her kaldırışta 10 sevap vardır. Her parmağa bir sevab düşer.”
3 – İftitah tekbirini alır almaz el bağlamak.
Erkekler göbek altına, kadınlarsa göğüs üstüne el bağlarlar.
Erkekler sağ elin başparmağı ile serçe parmağını halka şeklinde bulundurarak, bununla sol bileklerini üstten tutup diğer üç parmaklarını sol kol üzerine uzatırlar. Kadınlar ise, halka yapmaz, sağ ellerini tam sol elleri üzerine korlar.
4 – Eller bağlandıktan sonra birinci rekâtta Sübhâneke’yi okumak, sonra da Fâtiha’ya başlamadan evvel Eûzü-Besmele çekmek. Diğer rekâtların başında da besmele çekmek sünnettir.
Namazlarda sübhâneke duasının “Vecelle senâük” kısmı niçin okunmaz?
Namazda okunan “Sübhaneke” duası ile ilgili sahih hadislerde “vecelle senâük” kısmı yer almamaktadır. (Ebu Davut, “Salât”,122) Bundan dolayı namazlarda bu cümle okunmaz. Cenâze namazı ölüye dua olduğu için, başka duaları yapmakta mümkündür. Bunun için Sübhanekeye “Allah’ım senin şânın yücedir” anlamına gelen “vecelle senâük” ifadesi de eklenebilir. (Tahtavi, Hâşiye, 1, 385; Mehmet Zihni “Nimet-i İslâm”, 427)