Ana Sayfa Arama Galeri Video Yazarlar
Üyelik
Üye Girişi
Yayın/Gazete
Yayınlar
Kategoriler
Servisler
Nöbetçi Eczaneler Sayfası Nöbetçi Eczaneler Hava Durumu Namaz Vakitleri Gazeteler Puan Durumu
WhatsApp
Sosyal Medya
Uygulamamızı İndir
Muharrem Günay

NAMAZ – Kocatepe Gazetesi

Muharrem Günay 29 Ocak 2010 Cuma 02:00:00
  11 – Her namazdan sonra Kur’ân-ı Kerîm okumak.
12 – Evde, işyerinde namazı kolayca edâ edecek tedbirleri önceden almak.
NAMAZIN MEKRUHLARI
Namazın vâciblerinden herhangi birini bilerek yapmamak, tahrîmen (harama yakın) bir mekruhtur. Sünnet veyahut âdâbından birini yapmamak mekruh ise de, harama yakın değildir.
Bu genel kaideden sonra, namazın belli başlı mekruhlarını görelim:
1 – Namazda bedeni ve elbisesiyle oynamak. Serinlemek maksadıyla eliyle yelpazelenmek.
Namazın kemâli, ruhen ve bedenen huşû’ ve sükûnet bulmak ve dünyevî işlerden kalben alâkayı kesmek ile olduğundan bu gibi işler mekruh görülmüştür. Hadîs-i şerîf’te de: “Allah Teâlâ sizin namazda oynamanızı hoş görmez” buyurulmuştur.
2 – Abdesti sıkışık bir vaziyette veya iştah çekici bir yemek sofraya konmuş iken namaza durmak.. Bunlar da, namazda kalb ve zihni meşgul ederek huzura engel olduklarından mekruh sayılmışlardır.
3 – Namazda parmak çıtlatmak veya parmakları birbirine geçirmek (teşbik).
İbn-i Âbidin’in beyanına göre, parmak çıtlatmak namazın haricinde de mekruhtur. Teşbik ise, ancak mafsallara masaj için yapılıyorsa mekruh olmaz.
4 – Namazda iken esnemek, gerinmek, eli böğrüne koymak.
5 – Göğsünü kıbleden çevirmeden boynunu döndürüp bir yere bakmak. Göğsü kıbleden 45 dereceden fazla döndürmek namazı bozar.
6 – Kollarını yere sermek. Kadınların sermesi mekruh değildir.
7 – İşâretle selâm almak.
8 – Secdeye varırken elbisesini önden veya arkadan eliyle tutup kaldırmak.
9 – Ceket ve paltosunu giymeyip omuzuna veya başına alarak namaz kılmak. Bu, kibir ve namaza önem vermemek gibi duygularla olursa, mekruhtur. Bir özürden dolayı olursa mekruh sayılmaz.
10 – Kılıksız bir halde, kirli iş elbisesi içinde veya başkasının yanına çıkamayacağı bir kıyafetle namaza durmak. Hz. Ömer (ra) kirden sakınılmayan hizmet elbisesi ile namaz kılmakta olan bir kimseyi görünce ona hitaben: “Seni bâzı kimselere göndersem bu elbise ile gider misin?” diye sormuş; o da, “Hayır” deyince: “Cenâb-ı Hak, kendisi için süslenilmeğe en lâyık olandır” buyurmuştur.
Namazda müstehab olan mu’tad elbisedir. Yani başkasının yanına da giyilerek çıkılabilen elbisedir. Gecelik ve pijamalar, evde giyilen mu’tad elbiseler olduğuna göre, onunla namaz câiz olur. Fakat evlâ olan pijama ve geceliklerle namaz kılmamaktır. Çünkü temiz olmama ihtimali mevcuttur.
11 – Kırâeti tam bitirmeden rükû’a eğilmek.
12 – İkinci rek’atta, ilk rek’atta okuduğu sûre ve âyetin üstündeki sûre ve âyeti okumak.
13 – Birinci ve ikinci rek’atta okuduğu iki sûre arasını, sadece bir sûre ile ayırmak. Meselâ birinci rek’atta Fîl sûresini, ikinci rek’atte de Mâûn sûresini okumak gibi. Arada Îlâf sûresi atlanmıştır. Kerahetten kurtulmak için, arada en az iki sûre bırakmalıdır.
14 – Her namazın ikinci rek’ati birinciden, dördüncü rek’ati de üçüncüden uzun olmamalıdır.
15 – İki rek’atta da aynı sûreyi tekrar etmek. Eğer ezberinde başka sûre yoksa mekruh olmaz.
Nafile namazlarda tekrarda bir kerahet yoktur.
16 – Bilerek aynı sûrede bir veya birkaç âyet atlamak.
17 – Namazda gözlerini yummak veya göğe dikmek. Namazda secde yerine bakmak âdâbdandır. Gözleri yummak, bu edebi terk etmektir. Ancak huşûu giderici ve dikkati dağıtıcı bir şey’i görmemek için göz yumulması bakmaktan evlâdır.
18 – Vücudundan kıl koparmak gibi namaza uygun düşmeyen bir amel-i kalîlde bulunmak.
19 – Namazda kaşınmak, terini silmek. Kaşınmadığı ve terini silmediği takdirde aşırı rahatsızlıktan zihni meşgul olacaksa, câiz olur. Bir rek’atta üç kere üstüste kaşınmak ise amel-i kesîr sayılacağı için, namazı bozar.
20 – Canlı bir şey’in resmi üzerine secde etmek.
21 – Üzerinde canlı resimleri bulunan elbise giymek, başının üstünde, arkasında, önünde, yan taraflarında veya karşısında canlı resimleri olmak.
Eğer resim, ayakta duran için çok dikkat etmedikçe farkedilmeyecek derecede küçük olursa, yahut büyük olmakla beraber yaşamayacak şekilde başı kesik veya âzası noksan olursa câiz olur. Fakat yine de bunları kıble tarafına asmamaya dikkat etmelidir.
22 – Bir özür yokken, secdede yalnız alnı yere koyup burnu koymamak.
24 – İşlek yol üzerinde, mezar üstünde, hamamda, gübrelikte, pisliğe yakın bir yerde namaz kılmak.
23 – Camide ön safta açık yer varken ilerlemeyip arkada namaza durmak.
24 – Kor hâlindeki ateşe karşı namaz kılmak. Mum, kandil, lâmba karşısında namaz kılmakta bir kerahet yoktur.
(Devamı Yarın)

YAZARLAR
TÜMÜ

SON HABERLER

Afyon Haber Son Dakika Afyon Namaz Vakti