Ana Sayfa Arama Galeri Video Yazarlar
Üyelik
Üye Girişi
Yayın/Gazete
Yayınlar
Kategoriler
Servisler
Nöbetçi Eczaneler Sayfası Nöbetçi Eczaneler Hava Durumu Namaz Vakitleri Gazeteler Puan Durumu
WhatsApp
Sosyal Medya
Uygulamamızı İndir
Muharrem Günay
e-posta: YAZARIN TÜM YAZILARI

MİSAFİR EV SAHİBİNİ ZORA SOKMAMALI

Muharrem Günay 4 Temmuz 2018 Çarşamba 13:51:14
 

Misafir, evinde konuk olduğu kimsenin maddî gücü zayıfsa, gereğinden fazla kalarak onu zor durumda bırakmamalıdır  Bu hususta Efendimiz -sallallâhu aleyhi ve sellem- şöyle buyurmuştur:
“ – Bir Müslümanın din kardeşinin yanında onu günaha sokacak kadar kalması helâl değildir ”
Ashâb-ı kirâm:
– Yâ Resûlallah! İnsan din kardeşini nasıl günaha sokar, diye sorunca:
“- Misafirini ağırlayacak bir şeyi bulunmayan kimsenin yanında oturup kalmakla” buyurdu  (Müslim, Lukata, 15, 16)
Gerek Efendimiz’in sözlü beyanlarından gerekse uygulamalarından anlıyoruz ki Müslümanlar için misafire izzet ve ikram çok önemli bir ahlâkî prensiptir
Bu rivayetlerden çıkarılan hükümlere gelince:
1- “Allah’a ve âhiret gününe iman eden kimse misafirine ikram etsin!” Hadisindeki “iman”dan maksad kâmil imandır  Yani “Kim kâmil ma’nâda Allah’a ve âhirete inanıyorsa” demektir  Yani misâfire gönlünden koparak yapılabilen ikrâm, kişinin mükemmel bir iman sahibi olduğunun delillerinden biridir
2- Âlimler, hadislerde geçen “misafire ikrâm”ın güler yüz, tatlı söz ve üç gün yemek yedirmekle gerçekleşeceğini belirtir  İlk gün imkân nisbetinde genişçe ikram edilecek, diğer iki gün de külfete girmeden, tekellüfe yer vermeden ne varsa o ikrâm edilecektir
3- Câize, ikrâm atâ ma’nâsına gelir  Misâfire ilk gün ve gecede yapılan ikrâm diğer günlerde yapılandan farklı olduğu için bu adı almıştır  Çünkü diğer iki günde evin normal günlerinden yapılan yemeklerinden takdim edilecektir
Nevevî der ki: “Müslümanlar misafir ağırlamanın meşruiyyeti ve onun İslâm’ın te’kid ettiği meseleler arasında yer aldığı hususunda icmâ ederler  Şâfiî, Mâlik, Ebû Hanîfe merhumlar ve cumhur bunun sünnet olduğu konusunda aynı fikirdedirler ” Ahmed İbnu Hanbel ve Leys: “Bu, kırlarda ve köylerde yaşayanlara bir gün ve gece vacibtir, şehirlerde yaşayanlara değil ” demişlerdir
Cumhur, yukarıda aktarılan rivayetleri de dikkate alarak misafir ağırlamanın müstehap ve mekârim-i ahlâktan olduğunu kabul etmişlerdir  
4- Misafirin ev sâhibini günaha ya da sıkıntıya sokması, çeşitli şekillerde olabilir   Onun sebebiyle, kendisine rahatsızlık verici bazı şeyler meydana gelebilir, hatta misafir hakkında su-i zanna düşmesi de mümkündür  Hadiste, ev sahibinin misafire ikrâm edecek bir şeylerinin olmaması sebebiyle darlanacağı da belirtilmiştir  Ayrıca miafirin ev sahibini bıktıracak kadar kalması bundan sonra başka misafir almasıan da enegel olabilir  Misafirin bunlara dikkat etmesi gerekir
Anne babanın evi çocukları için misafirlik sayılmaz  Ancak çocukların anne babalarının maddi ve manevi durumlarını dikkate alarak hareket etmeleri gerekir.

YAZARLAR

TÜMÜ

SON HABERLER