DOLAR 18,6430 0.03%
EURO 19,6854 0.43%
ALTIN 1.071,540,08
BITCOIN 3168871,03%
Afyonkarahisar

AZ BULUTLU

02:00

İMSAK'A KALAN SÜRE

ZEKÂTINI VERMEYENİN NAMAZI KABUL OLUR MU?

ABONE OL
8 Nisan 2014 03:00
0

BEĞENDİM

ABONE OL
Muharrem Günay 8 Nisan 2014 Salı 03:00:00
  Bilindiği gibi Kur’an-ı kerim’de “Namazı ikame edin; zekâtı verin” emri, sık sık, ikisi bir arada geçmektedir. Bunun hikmeti namazın Allah’a karşı yerine getirilmesi gereken bir emir zekâtın ise aynı zamanda kullara karşı yerine getirilmesi gereken bir görev olmasındandır. Bu iki ibadet bütün ibadetlerin temeli ve özüdür. Yüce Allah, “Namazı ikame edin( Dosdoğru, hakkıyla ve cemaat hakinde kılın), zekâtı da verin” buyurmaktadır. Bu ayete göre, namaz ile zekât arasında bir ilişki vardır ve zekâtını vermeyenin namazı kabul olmaz. Çünkü zekâtını vermeyen zengin, fakirin hakkını gasp etmiş ve haram yemiş demektir. Aynı zamanda zekâtını vermeyen mümin kendisine emanet olarak verilen malı Allah’ın emrettiği şekilde kullanmadığı için emanete hıyanetlik etmiş olur. Emanet hıyanetlik etmek ise münafıkların en belirgin özelliğidir. Böyle bir insanın kıldığı namaz borç ödemeden ve yasak savmadan öteye geçemez.
İbn Ömer (r.a.)’dan yapılan rivayette:
“Kim on dirhem bir elbise alır da onda bir dirhem haram bulunursa o elbise üzerinde bulunduğu sürece Allah onun hiçbir namazını kabul buyurmaz.”
İbn Ömer (r.a.)’dan bunu söyledikten sonra iki parmağını kulaklarına sokup şöyle dedi: “Bunu eğer Resûlüllah’ın (a.s.) buyurduğunu işitmedimse ikiniz de sağırlaşın! (Ahmed: 2/98.)
Peygamberimizin bildirdiğine göre:
“Haramdan bir lokma yiyenin kırk gün namazı ve sabah duası kabul olmaz. Haramın bitirdiği et, cehenneme layıktır.” (Ramuz el-ehadis: 409/4; Tecrid-i sarih: 4/357; (Riyaz-üs salihın: 1883)
Haram bir mal ile hac eden: “Lebbeyk allahümme lebbeyk” derse, Allah ona: “Sana lebbeyk yok, haccın da geri çevrilmiştir” der. (age: 418/6)
Haram giren vücut, cennete giremez. Haramla beşlenen vücudun duası, ibadeti kabul olmaz.
Ayette geçen namazlarını korurlar ifadesi; kötü iş ve fiilleri terk edip, namazla elde ettikleri sevapları ve güzel ahlakı yitirmezler, salih ameller işlemeye devam ederler demektir.
Allahu Teâlâ Mûsa aleyhisselama:
“Yâ Mûsa! Namaz ve zekât ikizdirler, biri yapılmadan ötekini kabul etmem” buyurmuştur.
Sadaka karıştığı malı helak eder. (Âişe radiyallahu anhâ) dan bildirien bir hadisi şerifte:
“Sadaka veya zekât bir mala karışırsa o malı ifsad eder. (Bozar, yok olmasına sebep olur.) buyrulmuştur. (Şir’at’ül İslâm, Muhammed Bin Ebûbekir, Şerheden: Seyyid Alizâde, tercüme: Lûtfullah Uyan, A. Fâruk Meyan, Zekât, Sadaka ve Sünnetleri Bölümü, sayfa: 177)
Bu hadisi şeriften iki türlü mana çıkarılabilir. Birisi, sadakası, zekâtı verilmeyen malın mutlaka helak olacağı, zarar göreceği ve yok olacağıdır. Nitekim Ömer (radıyallahu anh)’ın rivayet ettiği:
“Karada ve denizde malın telef olmasına sebep, zekâtın verilmemiş olmasıdır.” Hadis-işerifi buna delildir. İkincisi, bir insan, ihtiyacı yok iken, zekât malı alıp kendi malına karıştırırsa bu zekât malı kendi öz malını da helâk eder. (Şir’at’ül İslâm, Zekât, Sadaka ve Sünnetleri Bölümü, sayfa: 178)
Envâr’ul-Kulûb’da da:
“Bir kimse namazını kılsa ve fakat zekâtını vermese, kıldığı namaz reddolunur. Zira bir kimse Allahu Teâlâ’ya iman etse de Resûlü Müctebâ’ya inanmasa veya Resuli zîşan’a iman etse de Allah’a inanmasa, imanın reddolunduğu gibi, namaz kıldığı halde zekât vermeyenin de namazı reddolunur. Rabbimizin, bu iki ameli dâima bir arada zikretmesinin sebebi de şudur: Bu amellerden birisi terk olunursa, diğeri de kabule şayan olmaz” denilmektedir.(Envâr’ul-Kulûb, s: 613; El Hac Muzaffer Ozak
Yüce kitabımızda “Bana ve anana babana şükret. Dönüş ancak bana’dır dedik” (Lokman:14) buyrulmuştur. Bu ayet hakkında İbni Abbas şöyle demiştir:
“Üç ayeti kerime hükümce birbirlerine bağlı oldukları üç şeyle nâzil olmuşlardır. Birinin hükmü ifâ edilip yerine getirilmedikçe diğeri-ifa olunsa- dahi kabul edilmez:
1- Allah’ın: “Allah’a itaat edin, Peygambere itaat edin” (Nisa:59) mübarek emridir. Kim Allah’a itaat edip Resûlullah’a itaat etmezse onun bu itaati kabul edilmez.
2- Kur’anın “Namazı dosdoğru kılın, zekâtı verin” (Bakara:110) hükmüdür ki, namazını kılıp fakat zekâtını vermeyen kimselerin namaz�� kabul edilmez.
3- Cenab-ı Hak’ın: “Bana ve ana babana şükret” (Lokman:14) fermanıdır. Kim ki Allah’a şükredip de ana ve babasına teşekkür etmezse (ve onları razı etmezse) Allah’a karşı yaptığı şükrü şayan-ı kabul değildir.” (Tirmizi, İbni Hıbban, Hâkim, İslam Şeraitinde Büyük Günahlar, ,Kitâbuu’l Kebair, s:41 İmam Zehebi, çeviren: Sıdkı Gülle)

Bu yazı yorumlara kapatılmıştır.


HIZLI YORUM YAP

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.