20 Mayıs 2015 Çarşamba 03:00:00
Tam zeval anına rastlayan bir namaz farz veya vacip ise, bozulur. Eğer nâfile ise, mekruh olmuş olur. Yalnız İmam Ebu Yusuf’tan gelen bir rivayete göre, Cuma günü zeval vaktinde nafile namaz kılınması caizdir ve kerahati yoktur. (Ö.Nasuhi Bilmen, Büyük İslam İlmihali, Mekruh Vakitler, sayfa: 215)
Vehbe Zuhayli, İslâm Fıkhı Ansiklpoedisinde Cuma gününde güneşin tepe noktasında olduğu zamanda namaz kılmanın mekruh olup olmadığı ile ilgili şu bilgileri verir:
“Cuma günü güneşin tepe noktasında bulunduğu istiva vaktinde namaz kılmak mekruh değildir. Çünkü bu husus, Beyhakî’nin Ebu Sâid el-Hudrî ile Ebu Hureyre’den rivayet ettiği şu hadiste istisna edilmiştir:
“Resûlullah (a.s.) Cuma gününün dışında gündüzün ortasında namaz kılmayı yasaklamıştır.” Ebu Dâvud’un Katâde’den rivayet ettiği şu haberde de şöyle denilmektedir:
“Hz. Peygamber (a.s.) Cuma günü dışında gündüzün ortasında namaz kılmayı kerih görmüştür ve şöyle buyurmuştur: Cuma günü dışında cehennem alevlendirilir.” (Bu hadisi beş hadis imamı rivayet etmiş olup Tirmizi ile İnni Hıbban sahih demişlerdir. Şafiî, Ahmed, Darekutnî, İbni Huzeyme ve Hâkim de tahric etmiştirler.) Zuhayli, İslam Fıkhı Ansiklopedisi: 406)
Bu durumda Cuma namazını kılmak üzere camiye giden kimsenin nafile bir namaz olan Tahıyyet’ül Mescid namazını kılması mekruh değil, caizdir
Cuma vakti hatip hutbedeyken mescide giren kimsenin Hanefî ve Mâlikîler’e göre Tahiyyetü’l-Mescid namazını kılması mekruhtur. Şâfıîler’e ve Hanbelîler’e göre ise uzatmamak ve iki rek’atı geçmemek şartıyla bu durumda tahiyyetü’l-mescid kılınır.
Tam zeval anına rastlayan bir namaz farz veya vacip ise, bozulur. Eğer nâfile ise, mekruh olmuş olur. Yalnız İmam Ebu Yusuf’tan gelen bir rivayete göre, Cuma günü zeval vaktinde nafile namaz kılınması caizdir ve kerahati yoktur. (Ö.Nasuhi Bilmen, Büyük İslam İlmihali, Mekruh Vakitler, sayfa: 215)
Vehbe Zuhayli, İslâm Fıkhı Ansiklpoedisinde Cuma gününde güneşin tepe noktasında olduğu zamanda namaz kılmanın mekruh olup olmadığı ile ilgili şu bilgileri verir:
“Cuma günü güneşin tepe noktasında bulunduğu istiva vaktinde namaz kılmak mekruh değildir. Çünkü bu husus, Beyhakî’nin Ebu Sâid el-Hudrî ile Ebu Hureyre’den rivayet ettiği şu hadiste istisna edilmiştir:
“Resûlullah (a.s.) Cuma gününün dışında gündüzün ortasında namaz kılmayı yasaklamıştır.” Ebu Dâvud’un Katâde’den rivayet ettiği şu haberde de şöyle denilmektedir:
“Hz. Peygamber (a.s.) Cuma günü dışında gündüzün ortasında namaz kılmayı kerih görmüştür ve şöyle buyurmuştur: Cuma günü dışında cehennem alevlendirilir.” (Bu hadisi beş hadis imamı rivayet etmiş olup Tirmizi ile İnni Hıbban sahih demişlerdir. Şafiî, Ahmed, Darekutnî, İbni Huzeyme ve Hâkim de tahric etmiştirler.) Zuhayli, İslam Fıkhı Ansiklopedisi: 406)
Bu durumda Cuma namazını kılmak üzere camiye giden kimsenin nafile bir namaz olan Tahıyyet’ül Mescid namazını kılması mekruh değil, caizdir
Cuma vakti hatip hutbedeyken mescide giren kimsenin Hanefî ve Mâlikîler’e göre Tahiyyetü’l-Mescid namazını kılması mekruhtur. Şâfıîler’e ve Hanbelîler’e göre ise uzatmamak ve iki rek’atı geçmemek şartıyla bu durumda tahiyyetü’l-mescid kılınır.