Ana Sayfa Arama Galeri Video Yazarlar
Üyelik
Üye Girişi
Yayın/Gazete
Yayınlar
Kategoriler
Servisler
Nöbetçi Eczaneler Sayfası Nöbetçi Eczaneler Hava Durumu Namaz Vakitleri Gazeteler Puan Durumu
WhatsApp
Sosyal Medya
Uygulamamızı İndir
Muharrem Günay
e-posta: YAZARIN TÜM YAZILARI

İLMİ GİZLEMEK, BİLMEDİĞİNİ BİLMİYORUM DEMEK VE BİLMEDİĞİNİ ÖĞRENMEK

Muharrem Günay 7 Ekim 2017 Cumartesi 11:49:48
 

Âlimler sahip oldukları ilimleri başkalarına aktarmak zorunda mıdırlar? Başka bir deyimle, ilmi gizlemek, kınanan ve suç sayıları bir iş midir?
Kur’an-ı Kerîm’de bu konuda Yahudi ve Hıristiyanlarla ilgili olmak ve hükmü Müslümanları da kapsamak üzere bazı ayetler nazil olmuştur  İmam Suyûtî “ed-Dürrü’l-Mensûr” isimli eserinde, İbn Abbas’tan rivayet ettiğine göre, Muâz b  Cebel ve bazı sahabiler Yahudi bilginlerinden bir gruba Tevrat’taki bazı hükümleri sordular  Yahudiler bu bilgileri gizlediler ve haber vermekten kaçındılar  Bunun üzerine şu ayet nazil oldu: “İndirdiğimiz açık delilleri ve hidayeti biz kitapta insanlara açıkça belirttikten sonra- gizleyenler var ya; işte onlara hem Allah lânet eder, hem de bütün lânet edebilenler lânet eder  Ancak tövbe edip, durumlarını düzeltenler ve gerçeği açıklayanlar başkadır  Onları bağışlarım; çünkü ben tövbeyi çok kabul edenim, çok esirgeyenim” (Bakara, 2/159–160)
Yahudilerin gizlediği bilgiler arasında recim cezası bulunduğu gibi, Hz  Peygamber (s a s)’in geleceğini bildiren haberler de bulunmaktadır Nitekim bir ayette şöyle buyurulur; “Onlar, yanlarındaki Tevrat ve İncil’de (vasıflarını) yazılı buldukları o elçiye, o ümmi Peygambere uyarlar” (A’râf, 7/157)
Ancak İslâmî hükümleri gizlemekten vazgeçip de tövbe eden, Hz  Peygamber’e iman ederek gidişini düzelten ve Allah’ın Peygamberlerine vahyettiği şeyleri insanlara açıklayanlar müstesnadır  Bunlar İslâmî hükümleri gizlemekten vazgeçtikleri takdirde Allah onların tövbesini kabul eder  Onları rahmet ve mağfiretine kavuşturur
Ayet-i Kerime’nin hükmü yalnız Ehl-i kitaba değil; Allah’ın ayetlerini gizleyen ve şer’î hükümleri açıklamayan herkese şâmildir  Çünkü ayetin ifade tarzı usul âlimlerinin de dediği gibi özel sebebe bağlı olmaksızın genel anlam ifade eder
Ebû Hayyân şöyle demiştir: “Açıkça anlaşılıyor ki, özel nüzul sebebi olsa bile ayetin umum manası, ehl-i kitap olsun, başkaları olsun ilmi gizleyen herkes hakkındadır  Ayet, Allah’ın dininden olup da yayılmasına ve duyurulmasına ihtiyaç duyulan herhangi bir ilmi gleyen herkesi içine alır  Aşağıdaki hadis bu ayeti tefsir eder
Hadiste şöyle buyurulur: “Kendisine bir ilim sorulup da bunu gizleyen kimseye kıyamet gününde ateşten bir gem vurulacaktır” (İbn Mâce, Hâkim)
Sahabiler de bu ayeti aynı şekilde anlamıştır  Ebû Hureyre’nin, şöyle dediği rivayet edilmiştir: “Eğer Allah’ın kitabındaki bir ayet olmasaydı, size hiç bir hadis rivayet etmezdim” Ebû Hureyre bundan ilmi gizleyenlerle ilgili olan ayeti okumuştur.” (Ebû Hayyân, el-Bahru’l Muhit, I, 454)

YAZARLAR

TÜMÜ

SON HABERLER