DOLAR 18,6509 0.07%
EURO 19,6219 0.15%
ALTIN 1.068,88-0,17
BITCOIN 3139690,41%
Afyonkarahisar

AÇIK

12:59

ÖĞLE'YE KALAN SÜRE

İNSANLAR NAMAZDAN ÜÇ TÜRLÜ ÇIKARLAR

ABONE OL
29 Aralık 2014 03:00
0

BEĞENDİM

ABONE OL
Muharrem Günay 29 Aralık 2014 Pazartesi 02:00:00
  Abdullah b. Zübeyir (r.a.)’den yapılan rivayette, demiştir ki:
“Resûlüllah (a.s.) Efendimiz teşehhütte oturunca sağ elini sağ uyluğunun üzerine, sol elini de sol uyluğu üzerine bırakır, şahadet parmağıyla işarette bulunur ve bakışı parmak işaretini aşmazdı, (yani teşehhütte önüne bakar, başka tarafa gözlerini kaydırmazdı.)” (Nesâî, Ebu Dâvud, Müsned-i Ahmed.)
Hadîslere göre:
1- Namazda gözleri sağa sola kaydırmak, çevreyi taramak mekruhtur.
2- Namazda daha çok secde yerine bakılır, böyle yapmak müstehabdır.
3- Namazda gözleri göğe doğru kaldırmak mekruhtur.
4- Teşehhüde oturulduğunda elleri uyluklar üzerine koymak sünnettir.
5- Teşehhüt esnasında diz kapaklarına bakmak, etrafı gözle taramamak müstehabdır.
Hanefî Mezhebine Göre:
Namazda başıyla sağa-sola iltifat etmek mekruhtur. Göğsüyle sağa-sola çevrilmek ise namazı bozmasa bile hem mekruh, hem de fazileti gidericidir. Ancak göz ucuyla çevreye iltifatta bulunmak mekruh değildir. Nitekim Resûlüllah (a.s.) Efendimiz gözünün ucuyla ashabının davranışlarını bazen tarardı. (Şerhu Fethilkadîr, Kerahat: 1/291).
Namazda ayakta iken secde yerine bakmak, rükû’da ayaklara, otururken uyluklara bakmak namazın adâbındandır. (Fetâvâ-yi Hindiyye, Adabü’s-salât: 1/72.)
Namaz kılarken acele etmemek gerekir. Acele ederek rükünleri tam olarak yerine getirmeyen kimseyi, Sevgili Peygamberimiz namaz hırsızı olarak vasıflandırmıştır. Çünkü böyle alelacele namaz kılan kimse, namazı, normal kılınması gereken süre içinde kılmamış ve namazın vaktinden çalmıştır. Allah’ın resulü bir hadislerinde şöyle buyurmaktadır:
“En kötü hırsız, namazından çalandır.” “Ey Allah’ın Rasûlü, namazdan nasıl çalar?” dediklerinde, “rükû ve secdeleri tam olarak yapmaz” buyurmuştur. (Ebu Davud, Kitabı salât; 78)
Bu konuda Enes (ra) şöyle diyor:
“Allah Resulünden, namazın her şeyini tamam ettiği halde daha hafif namaz kılan kimseyi görmedim!” (Müslim ve Buhari, İ.Gazali, İhya 1/443)
İmama uyan cemaatin rükû ve secdeyi, tam imamla beraber değil imamdan biraz sonra yapması lazımdır. İmam rükuya varmadan rükuya varılmamalı, secdeye varmadan secdeye varılmamalı ve secdeden kalkmadan kalkılmamalıdır.
İnsanlar Namazdan Üç Türlü Çıkarlar
Bazı âlimlere göre cemaatle namaz kılanlar namazdan üç türlü çıkarlar:
1. 27 namazla çıkanlar. Bunlar namazda tadili erkâna uyup rükuya ve secdeye imamdan biraz sonra varıp biraz sonra kalkanlardır.
2. Sadece 1 namazla çıkanlar bunlar rükû ve secdeye kılı kılına imamla birlikte varıp birlikte kalkanlardır.
3. Namazsız namazdan çıkanlar bunlar tadili erkâna uymadan namaz kılıp, imamadan önce rükû ve secdeye varan ve kalkan insanlardır. Peygamber Efendimizin (s.a.v.) ashabı peygamberimizin arkasında namaz kılarken rukuya ve secdeye varmadan önce O’nun rükuya ve secdeye vardığını görürlerdi.
Saflar düzgün değilse imamın safları düzelttirip öyle tekbir alarak namaza başlaması gerekir. Yine müezzinin kameti bitirmesi beklenir. Kametin bitmesini bekleyip sonra namaza başlamak daha uygundur..
Allah Resûlü büyük ve küçük abdest sıkışıklığı varken namaz kılmayı yasaklamıştır. Gaz sıkıntısında da durum aynıdır. Yine yemek konusunda da yemek hazırsa önce yemeği yemek lazımdır.
Namazda kasten öksürmek veya benzeri sesler çıkarmak mekruhtur. Ancak elde olmayarak öksürük gelir de onu önleyemezse, o halde kerahet söz konusu değildir. (Fetâvâ-yı Hindiyye: 1/107)

Bu yazı yorumlara kapatılmıştır.


HIZLI YORUM YAP

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.