İslâm, Allah’tan başkasına ibadet etmeyi ya da bunu çağrıştıracak bütün tutum ve davranışları yasaklar. Beli vakitlerde namaz kılmanın yasak veya mekruh olması da bu bağlamda değerlendirilmelidir. Zira güneşin tan doğuş, tam tepede ve tam batış halinde olduğu zamanlar Mecusilerin/Ateşe tapanların ibadet vakitleridir. Bu vakitlerde namaz kılmanın yasaklanması veya kısıtlanması kılınacak namazların ateşperestlerin ibadet vakitleri ile çakışmaması için istenmiştir. Böylece Müslümanlarda kimlik ve ibadet bilincinin geliştirilmesi hedeflenmiştir. Ayrıca bu vakitlerin namazın kemal anlamda edasına engel bir özelliğinin olduğu da belirtilmiştir. (Zeylâi, Tebyinu’l-Hakaik, I, 85; Nesaî, Mevâkit, 572, İbni Mâce, İkâmetü’s-Salâti ve’s-Süneni, 148; İbni Âbidin, Reddü’l- Muhtar, I, 376).
Bu Vakitler Üçtür:
1- Güneşin doğuşundan itibaren ışınları gözleri kamaştırır hâle gelinceye kadarki sabah vakti, kerahet zamanıdır. Bu vakit, güneşin doğuşundan sonraki takriben 45-50 dakikalık bir zamandır.
2- İkinci kerahet vakti, istiva vakti ile zeval vakti arasıdır. Yani güneşin göğün tam ortasına dikilmesi ânından Batı tarafına doğru açılmaya başladığı âna kadar geçen süredir.
3- İkindiden sonra, güneşin sarararak göz kamaştırmaz duruma geldiği andan başlayıp güneş batıncaya kadar süren vakit de kerahet vaktidir.
Demek oluyor ki ikindi namazını güneş ışınlarının sararmakta olduğu sıralara kadar geciktirmemeli, kerahet vaktine bırakmamalıdır.
• İkindi namazı kerahet vaktine kadar geciktirilmişse, namaz kazaya bırakılmaz, sünneti terk edilerek sadece farzı kılınır. Hattâ güneş batmadan evvel iftitah tekbiri alınarak ikindinin farzına durulsa, namazda iken güneş batsa, bu bile sahih olur. Namaz kazaya kalmış olmaz, vaktinde edâ edilmiş sayılır. Bu ikindi namazına has bir durumdur.
• Bu üç vakitte salâvat getirmek, dua ve tesbihte bulunmak, Kur’an okumaktan daha güzeldir.
Muharrem Günay
FARZ- NAFİLE BÜTÜN NAMAZLARI KILMANIN MEKRUH OLDUĞU VAKİTLER
YAZARLAR
TÜMÜ