Ana Sayfa Arama Galeri Video Yazarlar
Üyelik
Üye Girişi
Yayın/Gazete
Yayınlar
Kategoriler
Servisler
Nöbetçi Eczaneler Sayfası Nöbetçi Eczaneler Hava Durumu Namaz Vakitleri Gazeteler Puan Durumu
WhatsApp
Sosyal Medya
Uygulamamızı İndir
Muharrem Günay

İSLÂM’DA ZEKÂT-8

ZEKÂTINI VERMEYENİN NAMAZI KABUL OLMAZ
Bilindiği gibi Kur’an-ı Kerim’de “Namazı dosdoğru kılın, zekâtı verin” emri, sık sık, ikisi bir arada geçmektedir. Bunun hikmeti namazın Allah’a karşı yerine getirilmesi gereken bir emir zekâtın ise aynı zamanda kullara karşı yerine getirilmesi gereken bir görev olmasındandır. Bu iki ibadet bütün ibadetlerin temeli ve özüdür. Yüce Allah, “Namazı dosdoğru kılın, zekâtı da verin” buyurmaktadır. Bu ayete göre, namaz ile zekât arasında bir ilişki vardır ve zekâtını vermeyenin namazı kabul olmaz. Çünkü zekâtını vermeyen zengin, fakirin hakkını gasp etmiş ve haram yemiş demektir.
“Allah’ın lütfu ile kendilerine bol bol verdiği şeyde (infak etmeyip) cimrilik yapanlar, asla bunun kendileri için hayırlı olduğunu sanmasınlar. Aksine bu onlar için bir şerdir. (Allah’ın verdiğini Allah için verme konusunda) cimrilik ettikleri şeyler, kıyâmet gününde boyunlarına (ateşten halka halinde) geçirilir. Göklerin ve yerin mirası Allah’ındır, (bütün mülk O’nundur; her şey yine O’na kalacaktır.) Allah bütün yaptıklarınızdan haberdardır.” (Al-i İmran 3/180)
Allahu Teâlâ Mûsa aleyhisselama:
“Yâ Mûsa! Namaz ve zekât ikizdirler, biri yapılmadan ötekini kabul etmem” buyrmuştur.
Sadaka karıştığı malı helak eder. (Âişe radiyallahu anhâ) dan bildirien bir hadisi şerifte:
“Sadaka veya zekât bir mala karışırsa o malı ifsad eder. (Bozar, yok olmasına sebep olur.) buyrulmuştur. (Şir’at’ül İslâm, Muhammed Bin Ebûbekir, Şerheden:Seyyid Alizâde, tercüme: Lûtfullah Uyan, A. Fâruk Meyan, Zekât, Sadaka ve Sünnetleri Bölümü, sayfa: 177)
Bu hadisi şeriften iki türlü mana çıkarılabilir. Birisi, sadakası, zekâtı verilmeyen malın mutlaka helak olacağı, zarar göreceği ve yok olacağıdır. Nitekim Ömer (radıyallahu anh)’ın rivayet ettiği:
“Karada ve denizde malın telef olmasına sebep, zekâtın verilmemiş olmasıdır.” Hadis-işerifi buna delildir. Diğeri, bir insan, ihtiyacı yok iken, zekât malı alıp kendi malına karıştırırsa bu zekât malı kendi öz malını da helâk eder. (Şir’at’ül İslâm, Zekât, Sadaka ve Sünnetleri Bölümü, sayfa: 178)
Envâr’ul-Kulûb’da da:
“Bir kimse namazını kılsa ve fakat zekâtını vermese, kıldığı namaz reddolunur. Zira bir kimse Allahu Teâlâ’ya iman etse de Resulü Müctebâ’ya inanmasa veya Resuli zîşan’a iman etse de Allah’a inanmasa, imanın reddolunduğu gibi, namaz kıldığı halde zekat vermeyenin de namazı reddolunur. Rabbimizin, bu iki ameli dâima bir arada zikretmesinin sebebi de şudur: Bu amellerden birisi terk olunursa, diğeri de kabule şayan olmaz” denilmektedir.
(Envâr’ul-Kulûb, s: 613; El Hac Muzaffer Ozak)
ÜÇ AYET BİRBİRİNE BAĞLI ÜÇ HÜKÜMLE İNMİŞTİR
Yüce kitabımızda “Bana ve anana babana şükret. Dönüş ancak bana’dır dedik” (Lokman:14) buyrulmuştur. Bu ayet hakkında İbni Abbas şöyle demiştir:
“Üç ayeti kerime hükümce birbirlerine bağlı oldukları üç şeyle nâzil olmuşlardır. Birinin hükmü ifâ edilip yerine getirilmedikçe diğeri – ifa olunsa- dahi kabul edilmez:
1- Allah’ın: “Allah’a itaat edin, Peygambere itaat edin” (Nisa:59) mübarek emridir. Kim Allah’a itaat edip Resûlullah’a itaat etmezse onun bu itaati kabul edilmez.
2- Kur’anın “Namazı dosdoğru kılın, zekatı verin” (Bakara:110) hükmüdür ki, namazını kılıp fakat zekatını vermeyen kimselerin namazı kabul edilmez.
3- Cenab-ı Hakk’ın: “Bana ve ana babana şükret” (Lokman:14) fermanıdır. Kim ki Allah’a şükredip de ana ve babasına teşekkür etmezse Allah’a karşı yaptığı şükrü şayan-ı kabul değildir. (İslam Şeraitinde Büyük Günahlar, ,Kitâbu’l Kebair, s:41 İmam Zehebi, çeviren: Sıdkı Gülle)
Bunun için Resûl-i Ekrem Efendimiz şöyle buyurur:
“Allah’ın rızası ve hoşnutluğu ana ve babanın memnun kalışında, Allah’ın gazab ve öfkesi de ana ve babanın kızmasındadır.” (Tirmizi, İbni Hıbban, Hakim) (İslam Şeraitinde Büyük Günahlar, Kitâbuu’l Kebair, s:41)
Âlemlere rahmet olarak gönderilen Sevgili Peygamberimiz buyuruyor ki:
“Beş şeyi yapmayı kaçınan kimseden Allah şu beş şeyi esirger:
1. Mal ve servetinin zekâtını vermekten kaçınan kimsenin mal ve servetini Allah tabi afetlerden korumaz.
2. Toprağından çıkan mahsullerin vergisini vermeyen kimsenin Allah bütün kazancının bereketini alır.
3. Yoksul ve düşkünlere yardım eli uzatmayan kimsenin duasını Allah kabul etmez.
4. Kendi nefsinin ıslahı için dua etmeyen kimsenin duasını Allah kabul etmez.
5. Camide cemaatle birlikte namaz kılmanın zevkini tadamayan kimsenin Allah inancını olgunlaştırmaz.
Cehennem Zebanilerinden Hariş adında bir akrep vardır. Kıyamet koptuğunda Mahşer yerinde gezinirken Cebrail (A.S.) Hariş’e rastlar ve “Nereye gidiyorsun ey Hariş?” Diye sorar. Akreplerin başı, “Arasat meydanına gidiyorum. Allah’ın emri ile namazını terk edenleri, zekâtını vermeyenleri ve ana babasına karşı gelenleri yakalayıp Cehenneme atacağım” diye cevap verir.

YAZARLAR
TÜMÜ

SON HABERLER